The play corner

a psychoanalytic intervention device in the city of Recife - PE

Authors

  • Mariana Bentzen Aguiar UFPE
  • Tamara Táxima do Nascimento Universidade Federal de Pernambuco
  • Camila Conceição Soares Pontes de Lucena
  • Joana Carolina Lopes Accioly Lins Universidade Federal de Pernambuco
  • Lucas José dos Santos Ramos

DOI:

https://doi.org/10.32459/2447-8717e307

Keywords:

Psychoanalysis. , Device., Intervention. , To play. , Mental health.

Abstract

The “Canto do Brincar” is a psychoanalytic-based device created in a public service in the city of Recife, Pernambuco, inspired by Françoise Dolto's Maison-Verte. The main objective of this article is to characterize this space, as well as the intervention axes that guide the transference relationship between the technicians who work there and the children and caregivers who frequent it. Thus, the methodology used was the narrative of experience, as all the authors worked at the Canto do Brincar. Throughout the paper, the reasons for the creation of the Canto do Brincar and why it was characterized as a device are discussed. It is concluded that this new type of device provides contributions not only to the population — by confronting individuals with their desires—but also as a theoretical model, enabling a broader visualization of an expanded psychoanalytic clinic, beyond the office setting.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

ABREU, D.N. A prática entre vários: a psicanálise na instituição de saúde mental. Estud. pesqui. psicol., v. 8, n. 1, Rio de Janeiro, abr., 2008.

ARIÈS, P. História social da criança e da família. Rio de Janeiro: LTC, 2006.

BARROSO, E. Sobre a concepção de sujeito em Freud e Lacan. Revista Brasileira de Psicanálise, v. 36, n. 2, p. 251-263, 2002.

BRASIL. Lei nº 11.104, de 21 de março de 2005. Dispõe sobre a obrigatoriedade de instalação de brinquedotecas nas unidades de saúde que ofereçam atendimento pediátrico em regime de internação. Brasília, DF, 2005. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2005/lei/L11104.htm#:~:text=Disp%C3%B5e%20sobre%20a%20obrigatoriedade%20de,pedi%C3%A1trico%20em%20regime%20de%20interna%C3%A7%C3%A3o. Acesso em: 10 jan. 2024,

BRASIL. Ministério da Saúde, Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Ações Programáticas e Estratégicas. Linha de cuidado para a atenção integral à saúde de crianças, adolescentes e suas famílias em situação de violência: orientação para gestores e profissionais de saúde. Brasília: Ministério da Saúde, 2010.

PERNAMBUCO (Estado). Secretária da Saúde. Projeto de implementação do Centro de Referência para o Cuidado de Crianças, Adolescentes e suas Famílias em Situação de violência – CERCCA. Pernambuco: Secretaria da Saúde, 2013.

COSTA, Telma. Psicanálise com crianças. 3. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 2010.

DELEUZE, G. O que é um dispositivo? In: BALBIER, E.; DELEUZE, G.; DREYFUS, H. L. (org.). Michel Foucault, filósofo. Barcelona: Gedisa, 1990. p. 155-161.

DOLTO, F. Iremos à 'Maison Verte. In: A causa das crianças. Aparecida, SP: Ideias & Letras, 2005a. p. 345-384.

DOLTO, F. A causa das crianças. Aparecida, SP: Ideias & Letras, 2005b.

DOLTO, F. A imagem inconsciente do corpo. São Paulo: Perspectiva, 2012.

DOLTO, F. Tudo é Linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2002.

FREUD, S. Sobre o início do tratamento (Novas recomendações sobre a técnica da psicanálise I). In: O caso Schreber, artigos sobre técnica e outros trabalhos (1911-1913). v. 12, ed. standard brasileira das obras psicológicas completas de Sigmund Freud, 1913.

FREUD, S. Terapia analítica (1916). In: Conferências introdutórias sobre Psicanálise. v. 16, ed. standard brasileira das obras psicológicas completas de Sigmund Freud, 1916.

FRIEDMANN, A. et al. O direito de brincar: a brinquedoteca. 4. ed. São Paulo: Scritta, 1998.

LACAN, J. O seminário: livro 19, 2ª parte: o saber do psicanalista (1971-1972). Publicação não comercial exclusiva para membros do Centro de Estudos Freudianos do Recife, 1997.

LACAN, J. O seminário: livro 17: o avesso da psicanálise. Rio de Janeiro: Zahar, 1992a.

LACAN, J. O seminário: livro 4: a relação de objeto. Tradução de Jorge B. de Almeida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1992b.

LACAN, J. Os Complexos Familiares na formação do indivíduo. In: Outros Escritos. Rio de Janeiro: Zahar, 2003. p. 29-90.

LACAN, J. O seminário: livro 15: o ato psicanalítico. 1967-1968. Inédito.

LACAN, J. Os complexos familiares na formação do indivíduo. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1985.

LACAN, J. O mito individual do neurótico, ou poesia e verdade na neurose. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2005.

LACAN, J. O estádio do espelho como formador da função do eu. In: Écrits: uma seleção. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1998a. p. 90-99.

LACAN, J. Seminário 2: o eu na teoria de Freud e na técnica da psicanálise. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1998b.

LACAN, J. Seminário 11: os Quatro Conceitos Fundamentais da Psicanálise. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1998c.

LACAN, J. O seminário: livro 5: as formações do inconsciente. Tradução de Jorge B. de Almeida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1998d.

MAGALHÃES, C.M.C.; PONTES, F.A.R. Criação e manutenção de brinquedotecas: reflexões acerca do desenvolvimento de parcerias. Psicologia: Reflexão e Crítica, v. 15, n. 1, p. 235-242, 2002.

MILMAN, L..; BEZERRA JUNIOR, B. A casa da árvore: uma experiência inovadora na atenção à criança. Rio de Janeiro: Garamond, 2008.

ROSA, M.I.P.D.; ROSA, A.C. A ética na psicanálise. Akrópolis, v. 17, n. 1, p. 41-44, 2009.

VOLNOVICH, J. Lições introdutórias à psicanálise de crianças. Rio de Janeiro: Relume - Dumará, 1991.

WINNICOTT, D. Desenvolvimento emocional primitivo. In: Da pediatria à psicanálise. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1978.

Published

2025-05-04