Pandemic and early childhood education
on screen the performance of families in meeting the guidelines of daycare centers
DOI:
https://doi.org/10.32459/2447-8717e227Keywords:
Pandemic. , Remote care. , Daycare centers.Abstract
In this study, we analyzed the actions of families from different socioeconomic levels in relation to meeting the pedagogical recommendations of daycare centers during the pandemic. We used a qualitative approach, based on document analysis and interviews. The results showed how schools replicated the traditional model of action, disregarding the social origin of families. By indicating the same proposals and activities for all children, the school ended up favoring those who were already more privileged. This school organization, which was well-intentioned, ended up discriminating against babies and young children who did not have their learning rights guaranteed, especially those who were from poorer social backgrounds. The data from this study can be used by schools and education departments to discuss the issue.
Downloads
Metrics
References
ABRAMOWICZ; Anette. Educação Infantil: A luta pela infância. Campinas: Papirus, 2018.
ACOSTA, Ana Rojas; VITALE, Maria Amalia Faller. Família: Redes, laços e Políticas Públicas. 7.ed. São Paulo: Editora Cortez, 2018
ALANEN, Leena. Repensando a Infância com Bourdieu. Revista NUPEM, Campo Mourão, v. 6, n. 11, p. 39-52, jul-dez, 2014.
ALMEIDA, Luana Costa; DALBEN, Adilson; FREITAS, Luiz Carlos de. O IDEB: limites e ilusões de uma política educaciona. Educação & Sociedade, v. 34, N. 125, 2013, p. 1153-1174
ARENHART, Deise. Culturas Infantil e desigualdades sociais. Petrópolis: Vozes, 2016.
ARIÈS, Philippe. História Social da Criança e da Família. Tradução: Dora Flaksman. 2. ed. Rio de Janeiro: LTC, 2019.
BORGES, Laura; CIA, Fabiana. Rotina Familiar e Acadêmica de famílias de alunos durante o isolamento social. Perspectiva em diálogo, Naviraí, v. 8, n. 16, p. 202- 217, jan/abr. 2021.
BOURDIEU, Pierre. Outline of a Theory of Practice. Tradução de Nice, R. Cambridge: Cambridge University Press, 1977.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, 2016 [1988].
BRASIL. Ministério da Mulher, da Família e dos Direitos Humanos. Lei nº 8.069, 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Diário Oficial da União, 1990.
BRASIL. Lei 9.384 de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação. Brasília, 1996.
COLEMAN, J. S. Equality of educational opportunity. Washington, DC: US Government Printing Office. 1966.
CRAHAY, M; BAYE, A. Existem escolas justas e eficazes? Cad. Pesquisa, São Paulo, v. 43, n. 150, 2013.
CRESAS. Le handicap socioculturel en question. Paris: ESF. 1978
FLICK, Uwe. Introdução à pesquisa qualitativa. Tradução: Joice Elias Costa. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.
GIL, Antonio Carlos. Como fazer pesquisa qualitativa. São Paulo: Atlas, 2021.
GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2021.
HACKMAN, D. A., & Farah, M. J. (2009). Socioeconomic status and the developing brain. Trends in Cognitive Sciences, 13(2),65-73.
HACKMAN, D. A., Farah, M. J., & Meaney, M. J. (2010). Science and society: socioeconomic status and the brain: mechanistic insights from
human and animal research. Nature Reviews Neuroscience, 11(9),651-659.
KUHLMANN JR. Moysés. Infância e Educação Infantil: uma abordagem histórica. 1ed. Porto Alegre: Editora Mediação, 2015
MARTINS FILHO, José. A criança terceirizada: os descaminhos das relações familiares no mundo contemporâneo. 6.ed. São Paulo: Papirus, 2011.
MEDEIROS, Angelica Yolanda Bueno Bejarano Vale de; PEREIRA, Eliane Ramos; SILVA, Rose Mary Costa Rosa Andrade. Desafios das famílias na Adaptação da Educação Infantil a distância durante a pandemia de Covid-19: Relato de Experiência. Ead em Foco, v. 10, n. 3, p. 01 -13, out. 2020.
Organização para a Cooperação e Desenvolvimento Econômico (OCDE). Résultats du Pisa 2009. Surmonter le milieu social: l’égalité des chances et l’équité du rendement de l’apprentissage, 2. Paris: OCDE. 2011.
PRIORE, Mary Del (org.). História das Crianças no Brasil. 7. ed. São Paulo: Contexto, 2021.
RICHARDSON, Roberto Jarry. Pesquisa Social: métodos e técnicas. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2017.
RIZZINI, Irene (org.). A arte de governar crianças: a história das políticas sociais, da legislação e da assistência à infância no Brasil. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2011
SANCHES, Emilia Cipriano. Creche: realidade e ambiguidade. 2. ed. Petrópolis: Editora Vozes, 2004.
SANTO ANDRÉ. Decreto nº 17.317 de 16 de março de 2020. Medidas temporárias para enfrentamento da emergência de saúde pública, de importância internacional, decorrente do Coronavírus, no Município de Santo André. Santo André, 16 de março de 2020.
SBICIGO, Juliana Burges et al . Nível socioeconômico e funções executivas em crianças/ adolescentes: revisão sistemática. Arq. bras. psicol., Rio de Janeiro , v. 65, n. 1, p. 51-69, jun. 2013.
SILVA, Veronica Luzia da. Pandemia e Educação Infantil: em tela, a atuação das famílias diante as orientações da creche. Orientador: Paulo Sérgio Garcia, 2023. 154p. Dissertação (Mestrado) – Mestrado Profissional em Educação, Universidade Municipal de São Caetano do Sul.
VITALE, Maria Amalia Faller. Avós: velhas e novas figuras da família contemporânea. In: ACOSTA, Ana Rojas; VITALE, Maria Amalia Faller. Família: Redes, laços e Políticas Públicas. 7.ed. São Paulo: Editora Cortez, 20118
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Lumen - ISSN: 2447-8717

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
O periódico Revista Lumen utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto. A revista permite que o autor retenha os direitos de publicação sem restrições.